Kobieta źle się czuje przez niską jakość snu
Po godzinach

Nie czujesz się zdrowy? Przyczyną może być niska jakość snu

Czy masz wrażenie, że coś jest z Tobą nie tak, choć nie masz żadnych problemów psychicznych i według Twojego lekarza jesteś całkowicie zdrowy? Być może problemem jest coś, co przeoczyłeś – długotrwała niska jakość snu. Najwyraźniej potrzebujesz go dla wewnętrznego dobrego samopoczucia.

Dlaczego sen jest tak ważny?

Spędzamy średnio 8 godzin dziennie na spaniu, co stanowi jedną trzecią naszego życia. Już to świadczy o tym, jak ważny jest on dla naszego organizmu. Sen jest niezbędny zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

Organizm ma czas na regenerację, „rutynową konserwację” i gojenie się ran. Podczas snu może w pełni poświęcić się tym procesom. Mózg ponownie przetwarza informacje z poprzedniego dnia. Doświadczenia i wiedza są przechowywane w pamięci długotrwałej. Przypomnij sobie czasy, kiedy uczyłeś się w szkole nowego przedmiotu i wieczorem miałeś wrażenie, że egzamin wypadnie źle. Ale rano, w cudowny sposób, wiedziałeś już wszystko.

Następuje również optymalizacja poziomu hormonów. A jeśli chcesz mieć jeden argument dla wszystkich – człowiek bez snu nie może przeżyć. Nie musisz się martwić o swoje życie, jeśli przez dłuższy czas nie śpisz, ale długotrwały brak snu z czasem wpłynie na Twój stan.

Wysokiej jakości łóżko i materac są podstawą zdrowego snu

Czy śpisz na tanim materacu piankowym i w starszym łóżku? Nic więc dziwnego, że każdego ranka wstajesz „zepsuty”. Lepiej kupić nowe łóżko. Jeśli przez większość czasu śpisz sam i tylko czasami śpisz z np. partnerem, łóżko o wymiarach 140 x 200 cm będzie wystarczające.

Jeśli jednak jesteście parą mieszkającą razem na stałe, wybierzcie większe łóżka. Można w nich umieścić dwa oddzielne materace. W ten sposób partner nie będzie przeszkadzał Ci „wiercąc się” w łóżku, a Twój sen będzie niezakłócony.
Wybierz wyższy i twardszy materac. Ciężar ciała będzie w nim równomiernie rozłożony, a poszczególne części ciała będą idealnie podparte. Szczególnie ważne jest odpowiednie podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Nie ma znaczenia, jakiego koloru jest wkład materaca. Różne różowe, zielone lub niebieskie wkłady materacy to raczej chwyt marketingowy sprzedawców detalicznych.

Do snu musisz się przygotować

Aby uzyskać maksymalną jakość snu, należy wcześnie przygotować organizm do snu. Nie należy patrzeć na ekran komputera, telewizora lub telefonu komórkowego przezco najmniej godzinę przed zaś nięciem (najlepiej 2-3 godziny). Podobnie, nie należy już jeść i ćwiczyć ani wykonywać żadnych innych forsownych czynności. Należy także unikać alkoholu i papierosów.

Lepiej nastawić się na sen, czytając ulubioną książkę lub grając w grę planszową z innymi domownikami. Gdy tylko zaczniesz odczuwać zmęczenie, połóż się do łóżka.

Sypialnia powinna być ciemna i cicha.

Jeśli ktoś ma pecha, że przez okno sypialni wpada światło uliczne, powinien zaciemnić okna. Sen nie powinien być zakłócany przez intensywne światło. Podobnie w sypialni powinna panować cisza. Następnie zamknij drzwi. Nie zasypiaj z włączoną muzyką lub podcastem, powinny wystarczyć Ci własne myśli.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.